Neurotransmitters en depressiviteit

  • gerardger

    Depressiviteit wordt deels veroorzaakt door een onbalans van de neurotransmitter serotonine verantwoordelijk voor lichaamstevredenheid. Stress, angsten vragen veel van deze stof waardoor men onvoldoende van deze stof in het lichaam kan hebben. Indien het langdurig aanhoudt kan het een burn-out of depressiviteit veroorzaken. Om het te behandelen heeft men veel rust nodig waarnaast serotonine stimulerende middelen (tryptofaan supplementen) moeten worden ingenomen in combinatie met antidepressiva. Door de verkeerde variant hiervan te nemen (persoonsafhankelijk) kunnen seksuele problemen ontstaan. Waarom is het van belang om van antidepressiva te veranderen om de seksuele werking van het lichaam te stimuleren?

  • lianp

    GEZOCHT: STROHALM-VERHALEN

    Heb je je wel eens zo slecht gevoeld dat je zelfmoord overwoog?

    Wat heeft je op die allerdonkerste momenten op de been gehouden?

    Welke gedachte, beeld, geur, vooruitzicht, huisdier, gebeurtenis of andere strohalm maakte dat je weer héél even voortkon? Al was het maar een dag.

    Of maakte dat je je beslissing uitstelde?

    Maakte je met jezelf een afspraak, dat je een bepaalde datum of gebeurtenis moest halen of meemaken? Welke gedachten hielpen daarbij?

    Voor een documentaire voor de Humanistische Omroep ben ik op zoek naar (hele verschillende) van dit soort ‘strohalm’-verhalen.

    Ik ben in de research-fase en alle voorbeelden zijn welkom en inspirerend. Het verplicht uiteraard tot niets. Wil je me helpen inzicht te krijgen zodat ik een mooie, hoopvolle film over dit onderwerp kan maken, bel of mail me dan.

    Ook als je eerst meer over mij of mijn plan wilt weten. Anonimiteit gegarandeerd. Alvast dank!

    Lian Priemus, 06-52361121

    lianpriemus@gmail.com