Ervaringen Parnate

  • Lotgenoot

    Hallo,

    Na vele medijnen geslikt te hebben sta ik nu voor de keuze om Parnate (tranylcypromine) te gaan gebruiken. Nu is mijn vraag of mensen hier ervaring mee hebben. Niet alleen met betrekking tot het dieet, maar ook tot de bijwerkingen. Met de cocktail die ik nu gebruik (Efexor, Prozac, Lithium en een klein beetje Dogmatil) ben ik namelijk verschrikkelijk initiatiefloos en heb ik last van overmatige slaperigheid en seksuele stoornissen. Is er vooruitzicht dat deze met Parnate over zullen gaan? De bijsluiter heb ik al geraadpleegd, ik ben benieuwd naar echte ervaringsdeskundigen.

    Alvast dank!

    Een lotgenoot.

  • a van gastel

    wie kan mij zijn ervaring vertellen met de mao remmer parnate

  • Tom

    Beste a.van Gastel,

    Zelf heb ik zo'n 2 jaar Parnate geslikt.

    Wat wil je weten? Misschien kun je je email adres opgeven zodat ik meer kan vertellen nav je vragen.

    Groet,

    Tom

  • C. van der Marel

    Momenteel slik ik nu sinds een maand Parnate samen met (ruim en half jaar) Lithium. Het is nu nog te vroeg om te kunnen bepalen wat dit met mijn depressie zal doen. Echter na een week slikken merkte ik al wel dat de angst s'ochtends en de paniekaanvallen bij mij veel minder werden. Met geen enkel andere antidepresiva, zowel SSRI's als TCA's, is dat in het verleden de afgelopen jaren gelukt bij mij gelukt. Als bijwerkingen heb ik de eerste week alleen last gehad van buikpijn en opvliegers, daarna totaal niet meer. Wel moet je een strikt dieet volgen anders kan het helemaal mis gaan met je bloeddruk. Dit dieet lijkt zwaarder dan het is. In verband met een mogelijke kans op leverbeschading moet dit zo af en toe wel gecontroleerd worden bij je. Mijn doel is namelijk niet om samen met de depressie ook mijn lever kwijt te raken.

    m.vr.gr.

    JM

  • Anonieme bezoeker

    Hoi JM

    Mijn zoon wordt ook zo duf van lithium.. fijn om een goed bericht over parnate te horen. Wie weet is het ook wat voor hem. Dochter reageert wel prima op lithium. Helaas heeft zij schildklierproblemen gekregen zo is er altijd wat natuurlijk. Het blijft een zoektocht. Sterkte voor jou!

  • Lotgenoot

    Ik dacht dat een vervolg op mijn eigen vraag voor het forum misschien wel handig zou zijn. Inmiddels slik ik Parnate, zo'n twee maanden nu. Daarnaast alleen nog lithium, de rest moest worden afgebouwd. Helaas kon Parnate alleen klinisch gestart worden, wat betekent dat ik een week opgenomen ben geweest. Acute bloeddrukdaling na opstaan was het grote gevaar, omdat je daardoor kunt vallen. Gelukkig geen last van gehad (ben ook nog jong (30) en gezond van lijf). De enige bijwerkingen die ik heb, zijn een strak gevoel op de borst circa een uur na inname (2x40 mg) met enorme hartbonzingen en een gevoel van kippenvel op mijn hoofd, vreemd genoeg. Duurt een uurtje, zakt dan af. Verder niets, het is echt niet te vergelijken met een gemiddelde TCA ofzo, het is véél milder! Géén slaperigheid, géén initiatiefarmoede en een libido als nooit tevoren!

    En dan… de werking! Inmiddels 3 weken terug kon ik van de ene op de andere dag weer stukken lezen. In 3 jaar niet gedaan!!! De volgende dag een stuk helderder in mijn hoofd, de dag daarop begon ik me ook beter te voelen en zo is in 1,5 week tijd mijn 3,5 jaar durende ernstige (mogelijk bipolaire) depressie als sneeuw voor de zon verdwenen!!! Wonderpillen zijn het!

    Wat het dieet betreft: het is in het begin even zoeken, er is ZOVEEL dat niet mag… Maar voor elke situatie is er wel een alternatief te bedenken. Even handig worden, dan is er niks aan. Alleen uit eten gaan en bij andere mensen thuis eten is helaas nogal wat ingewikkelder geworden… Maar geloof me, het is een schamel offer!

    Al met al mag mijn lofzang op Parnate duidelijk zijn. Goed, mijn herstel is nog vers, maar beter dan het in de tussenliggende tijd ooit is geweest: ik voel me gewoon weer de oude. Helaas zijn er veel psychiaters die er erg terughoudend mee zijn, uit angst voor de bijwerkingen (initieel lage bloeddruk en vallen, later hoge bloeddrukcrisis met gevaar op epileptische insulten, coma en overlijden als het dieet niet wordt gehouden). Onzin, echt waar. Als je weet wat je doet, is het een peulenschil. Ik kan dan ook IEDEREEN, die met langdurige, ernstig depressieve klachten kampt, aanraden het te proberen. Wees niet bang, het kan echt wonderen doen!

    Heel veel sterkte allemaal.

    Een lotgenoot.

  • Ellis

    Beschrijf je het allemaal niet te mooi Lotgenoot. Ten eerste, parnate is hier in Nederland al niet meer te krijgen volgens Google. Ten tweede , als in anderhalve week een depressie van ruim 3 en een half jaar is verdwenen mag je toch spreken van een godswonder. Noem het maar niks, initieel lage bloeddruk en vallen, later hoge bloeddruk met gevaar op epileptische aanvallen, coma en overliijden. Jezus, als je je niet aan het dieet houdt. Allemaal onzin???????????Als je weet wat je doet is het een peuleschil?

    Laat me je vertellen Lotgenoot, al ben ik bang dat je een reclamemens voor parnate bent, een depressie krijg je niet zomaar. En net als dat je het niet zomaar krijgt, is er ook geen remedie, zomaar. Je zal uit moeten vinden waar die depressie is ontstaan, en waarom hij duurt. Ik weet waarom hij duurt. Je zal honderduizend keer terugdonderen in een bodemloze put, en je zal je dokter smeken om verlossing. Je zal beseffen dat niemand weet wat je voelt, en je zal je eigen oplossing vinden. Is dat genezend? Nee hoor…..Ik klim nog steeds tegen muren op, maar ik heb geen medicijnen nodig die mijn kleinkinder beroven van een oma, die straks zomaar om kan vallen omdat ze zich niet aan een dieet houdt. Ik heb geen epileptische aanval omdat ik weet wat ik slik, en ik raak ook niet in een coma of kom te overlijden omdat het leven zo zwaar is. Schaam je diep,

  • madelief

    Gisteren was er een documentaire op tv over een jong meisje, ze zat op een gesloten afdeling. Het ging psychisch echt niet goed haar had al een paar zelfmoordpogingen gedaan. Haar moeder was zo bezorgd wilde helemaal niet dat ze van de gesloten afdeling afmocht. Van haar arts mocht dit wel. Moeilijk maar wat me raakte was dat de arts zei dat het slecht ging met het kind en dat dat nog wel jaren kon duren. Voor haar moeder natuurlijk ongelooflijk moeilijk te verteren maar ik vond het zo gemeend. Kreeg het gevoel dat die arts het kind echt serieus nam. Pillen en behandelingen nemen niet meteen je problemen weg ze kunnen je alleen maar helpen om anders met je problemen om te gaan. Dat een arts de tijd die dat kind nodig had serieus nam, dat raakte me!

  • Ellis

    Ik heb het ook gezien Madelief, hoe voel je je dan als moeder zijnde. Ik ga niet in de schoenen staan van de arts. Van een leek, ik kon het niet begrijpen, ze kreeg alle aandacht, van een buitenstaander, ze had zoveel pijn, onbegrijpelijk. Zo zie je, het menselijk hart is een iets wat niet te begrijpen is, maar het brengt zoveel pijn met zich mee. Had jij dat ook Madelief, als ze bij mij was, zou ze het niet meer doen, maar ze zou het wel doen. Het is iets wat je niet kan aanraken, haar pijn is zo groot, het gaat mijn pijn teboven." Ik weet wel dat ik gisteravond even heel even dicht bij Nadia was en realiseerde hoeveel pijn er is in deze wereld. We sluiten onze ogen vanavond, ik heb genoeg geslik int dit kloteleven, en jij zal je nog lang afvragen hoe dit nu kan. Niet doen hoor meiske, zo is het,is het niet Nadia ,is het een ander. Sluit je ogen maar lieve vrouw, je bent niet verantwoordelijk voor Nadia of wie dan ook, je leeft je eigen leven

    Met lieve groet

    Ellis

  • Lotgenoot

    Beste Ellis (en anderen),

    Wat een vijandigheid, waar komt dat vandaan? Geloof me, ik ken de krogten van een depressie. Waar je wel erg makkelijk overheen stapt is dat er verschillende SOORTEN depressies zijn. Degene die ontstaan door allerlei verschrikkelijke levensgebeurtenissen, en de ‘endogene’, de chemische, die je uit het niets overvallen terwijl alles je meezit. En met name die laatste kunnen erg goed op medicijnen reageren.

    Je hebt gelijk dat Parnate niet geregistreerd is in Nederland. Het moet met een verklaring van een psychiater uit het buitenland geimporteerd worden (maar wordt overigens gewoon vergoed door de zorgverzekeraar).

    Zoals je uit ervaring zult weten is een depressie een ernstige, soms zelfs levensbedreigende aandoening, die adequaat behandeld moet worden. Wat die behandeling is, scheelt van persoon tot persoon. Het is je vrije keuze om geen pillen te slikken, Ellis. Dat recht heb je. Maar dring dat niet op aan anderen, die er wel baat bij zouden kunnen hebben. Dat vind ik een gevaarlijke uitspraak. Voor mensen die aan het einde van de rit zijn, vele medicijnen en therapie hebben gehad en er nog steeds niet uitkomen, is er nog Parnate (of electroconvulsietherapie). Mijn ENIGE doel van dit schrijven is om mensen die op dat punt staan, een hart onder de riem te steken. Dat de verschrikkelijke omzichtigheid waarmee dit medicijn wordt behandeld, weinig recht doet aan de praktijk, zolang je je natuurlijk maar strikt aan het dieet houdt!!!

    Dus ja, ik BEN in 1,5 week opgeknapt, na ruim 3,5 jaar. Ik doe mijn werk weer, ben weer ondernemend en voel me goed. In plaats van hierover zo verbolgen te zijn, Ellis (nee, ik heb geen banden met de industrie), zou je ook blij kunnen zijn dat deze optie voor de bijna-uitbehandelden nog bestaat!

    Vriendelijke groeten,

    Een ‘echte’ Lotgenoot